Någon att prata med
Foto: Unsplash

Samtal & stöd

Du behöver inte bära livets påfrestningar ensam. Hos oss kan du få stöd på flera olika sätt.

Vi människor är skapade till att leva i gemenskap. Ingen av oss orkar bära livets påfrestningar ensam. Därför behöver vi finna styrka hos varandra.

Turas om. Ibland är du den som är stark, som kan lyssna och trösta, men ibland behöver du också vara den som ber om hjälp, som behöver ett råd eller någon som lyssnar och bryr sig.

I Botkyrka församling finns möjlighet till stöd på flera sätt. Du har möjlighet till enskilt själavårdssamtal. Du kan även delta i sorgegrupper som leds av präst och diakon.

Kung Carl XVI Gustav och drottning Silvia tänder ljus i Uppsala domkyrka.

Stöd vid kriser

När något allvarligt händer finns vi här, både för organisationer och privatpersoner. Svenska kyrkan har stor erfarenhet och kompetens av krisledning, krishantering och av att möta människor i oro och sorg. Här hittar du kontaktuppgifter och journummer.

Någon att prata med

Det kan finnas många skäl till att vilja prata med en diakon eller präst. Samtalen sker under tystnadsplikt och kan handla om många olika saker.

Närbild på en röd ros. En kyrkogård syns suddigt i bakgrunden.

Samtalsgrupper för sörjande

Sorgegrupper för dig som har förlorat någon närstående.

Samtal med psykoterapeut

För dig som söker hjälp för depression, ångest, kris, trauma eller annan livsproblematik finns möjlighet att träffa en leg. psykoterapeut.

Fängelsekyrkan

Gudstjänster och enskilda samtal under tystnadsplikt för interner på Asptunaanstalten.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Ring, mejla eller chatta helt anonymt med en präst.