Begravningsgudstjänsten

Begravningsgudstjänsten förbereds av präst och anhöriga då man kan samtala om önskemål och utformning.

Begravningsgudstjänsten inleds med musik och psalm. Prästen håller ett kort tal. Därefter låter prästen mull tre gånger falla på kistan med orden: "Av jord har du kommit, jord skall du åter bli. Jesus Kristus är uppståndelsen och livet. Ett annat alternativ innebär att prästen tecknar korstecknet tre gånger över kistan.

Tryggheten hos Gud

Efter några bibeltexter om tryggheten hos Gud i liv och död följer en tackbön, Fader vår och välsignelsen samt en psalm. Solosång/musik kan också förekomma. Vid kremation tar de närvarade avsked i kyrkan/kapellet. Vid jordbegravning följer man kistan ut till graven. När kistan sänkts i graven tar man avsked där.

Förberedelser tillsammans med präst

Musik under begravningsgudstjänsten

Musikaliska frågor hjälper gärna organisten till med. Nedan finns en spellista på Spotify med begravningspsalmer. Listan är skapad av David Åberg, kyrkomusiker. Den är tänkt som inspiration. Inspelningarna är oftast gjorda med andra förutsättningar än för en begravning, så tala gärna med kyrkomusiker i din församling för att se hur de kan låta på orgel. Listan fungerar också för avkopplande lyssning hemma.