Foto: Magnus Aronson/IKON

Suomenkielinen toiminta/ Finskspråkig verksamhet

Tervetuloa Borlängen Stora Tuna seurakunnan suomenkielisiin messuihin ja tilaisuuksiin!

Borlängen ruotsinsuomalainen syksy 2024

Kuuntelin Juhannuksena Suomen yleisradion YLEn ohjelmaa ”Näistä levyistä en luovu”. Haasteltavana on kaikkien suomalaisten tuntema viihdetaitelija Eino Grön. Hän on viettänyt useita vuosikymmeniä Floridassa ja vaikka julkkiksena elämä on erilainen kuin ns. tavallisen tallaajan, hänellä on kokemus siitä, että kotimaa jää kauaksi taakse. Vielä kasikymppisenä hän viettää kesän Suomessa. Viihdemusiikin ohella Eino on läpi koko taiteilijauransa pitänyt kirkkokonsertteja ja hän kertoi, että tavoitteena on edelleen pitää niitä kaksi vuodessa. Eino lapsuuskoti oli Reposaaren kirkon vieressä ja siellä oli innostava kanttori. Eino toimi kanttorin apupoikana ja virret ja hengelliset laulut tulivat tutuiksi. ”Kirkossa koen olevani kotona.” Niiden kautta hän kertoi palaavansa lapsuuden ja nuoruuden hengelliseen elämään.

Ohjelmaa kuunnellessa ajattelin, kuinka arvokasta ja tärkeää on, että meillä täällä Borlängessäkin on mahdollisuus ainakin kerran kuukaudessa kokoontua yhteen jumalanpalveluksiin laulamaan ja kuulemaan vanhoja uusia hengellisiä lauluja, rukoilemaan, etsimään ja löytämään elämään merkitystä ja iloa. Tilaisuuden jälkeen voi vielä jäädä kahville ja jutulle.

Yhteisissä hetkissä on voimaa. Yli 90-v viisas nainen Salassa kuvasi: ”On ihan eri asia nauraa yhdessä. Siitä saa voimaa ja hyvinvointia. Kyllä yksinkin voi nauraa, mutta ei se ole sama.” Parhaat ja vaikuttavimmat kirjat, runot, laulut, elokuvat ja näytelmät ovat sellaiset, joissa saa itkeä ja nauraa! Sellaista on myös hyvä elämä. Syvällä tavalla on totta Raamatun neuvo: ”Itkekää itkevien kanssa, Iloitkaa iloitsevien kanssa.” Mitäpä muuta se on kuin; jakakaa ilot ja surut, niin kaikki voivat paremmin.

Viransijaisuuteni Västeråsin ruotsinsuomalaisena pappina päättyy elokuussa. Nyt minun on palata Tampereelle ja kiittää. Ihana kun Emma- pappi sain vauvan. Se mahdollisti minulle tämän rakkaan ja arvokkaan kokemuksen Borlängessä, Västeråsissa ja Ruotsissa. Kiitos sinulle, jokaiselle ja kaikille.

Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi.

Veli-Pekka Järvinen

Syksylle 2024 sovitut tilaisuudet Haga-kirkossa.

Messsut ja kahvihetket perjantaisin 13/9., 11/10., 22/11 klo 15.00.
Kauneimmat Joululaulut sunnuntaina 15/12 klo 14.00.

Yhteystiedot ruotsinsuomalaisiin työntekijöihin:

Ota rohkeasti yhteyttä. Johanna on lähellä, mutta myös Emmaa voi pyytää myös siunaamaan, kastamaan, vihkimään tai tuomaan koti- tai ”sairaan ehtoollisen” , jos et terveyssyistä pääse kirkolla.