Dopbarn i sin pappas famn.
Foto: Jim Elfström

Dop i Matteuskyrkan

Matteuskyrkan passar väldigt bra till dopgudstjänster. För varje barn som döps hänger vi upp en dopdroppe i fönstret.

Dopet - en glädjefest!

I dopgudstjänsten samlas familjen runt den lille nyfödde. Vi får dela familjens glädje över att ett nytt liv har blivit till.
Men dopet är också en djupt allvarlig händelse. I dopet upptas den nya människan till ett liv i Guds gemenskap. I dopet lovar Gud att vara med i livets olika skiften - jag är med er alla dagar till tidens slut.

Matteuskyrkan är en väldigt fin lokal att ha dop i. För varje barn som döps hänger vi upp en dopdroppe i fönstret. Den droppen får familjen hämta efter cirka 2,5 år.

Dessutom är våra kök- och serveringsutrymmen väldigt lämpliga till dopkaffet. Ungefär 50 personer får ledigt rum.

Tveka inte att höra av dig kring frågor som rör dopet.

Kontakta Matteusprästen Anna Nilsson 0921-775 38 eller församlingsvärd Ulla Hjelm 0921-775 13 om du undrar över något.

Dop i matteuskyrkan

Tider för dop varierar beroende på önskemål.

Val av präst beror i regel på prästernas schema. Har man önskemål om särskild präst, är det enklast att kontakta den prästen direkt.

De flesta dopfamiljer passar på att förlägga dopfikat till serveringen - vägg i vägg med kyrksalen. Ingen hyra för bokning av kök och servering vid dop.

Bokning av dop och lokaler för dopfika görs på församlingsexpeditionen, 0921-775 00.