Närbild på några påskliljor.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Svenska kyrkan Båstad-Östra Karup

Oavsett om du bor här jämt eller bara ibland, finns vi här för dig. I längtan, i sorgen och i var dags rum. Du är tillhörig och du är älskad.

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

Musik i kyrkorna

Vårens musikprogram presenteras.

Öppet hus med festfika

26 april kl. 14-16 i Båstads församlingsgård avtackar vi Karin och Madeleine!

Babycafé med Babysång vt 2024

För baby 3 – 8 månader, start 25 januari

Håll utkik i brevlådan i helgen!

Då ska Kyrkstöten delas ut av SDR

Tuta & Kör

Onsdag 22 maj kl. 12 i Östra Karups församlingshem

Kyrkvaktmästare 100%

Har du ett brinnande intresse för trädgårdsarbete. Vill arbeta både utomhus och inne.

Kyrkstöten

Läs senaste numret här...

Kollekter 2024

som kan göra enorm skillnad för mottagarna.

Mer om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Pilgimsvandra

på Sankta Thoras Pilgrimsled

Båstad kyrka

Mariakyrkan är ett levande gudstjänstrum Båstad-Ö Karups församling förfogar över två kyrkor; Mariakyrkan och Ö Karups kyrka, också den senare är väl värd ett besök. Mariakyrkan är inte ett museum men ett levande gudstjänstrum. Här förrättas dop och vigsel och här tar församlingen farväl av de döda. I Mariakyrkan firas gudstjänst varje sön- och helgdag. Kyrkan är en plats för ro och stillhet mitt i vardagslivet. Därför är kyrkan också öppen och tillgänglig alla dagar året runt. Välkommen in!

Östra Karups kyrka

Ö Karups kyrka är belägen på norra sluttningen av Hallandsåsen. Kyrkan är antagligen uppförd så tidigt som vid slutet av 1000-talet eller i början av 1100-talet. Till grund för denna tidiga datering ligger en märklig s.k. tympanonsten. Dessförinnan finns det teorier om att det skulle ha funnits en ännu äldre kyrka, en stavkyrka, i Kyrkhult i Lya på Hallandsåsen. Vissa lämningar som pekade i den riktningen återfanns av Kh. Viktor Ewald i början av seklet.

GDPR

Fakta om stiftets ansvar för personuppgiftsbehandling