Foto: Mats

Samtal och stöd

Någon att prata med

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du vill samtala med en präst eller en diakon. Du behöver inte vara kristen eller vara medlem i Svenska kyrkan, och det kostar ingenting.

Du kan få samtalsstöd via telefon, digitalt eller i ett personligt möte. Kontakta någon av församlingens präster, telefonnummer  hittar du här nedanför under rubriken ”Själavård och andlig vägledning”. Präster och diakoner finns också i sjukhuskyrkan, universitetskyrkan, i försvarsmakten och på fängelser.

Behöver du samtala med någon under kvälls- eller nattetid ring då 112 och be att få tala med jourhavande präst.

Få själavård hos en präst

I ett själavårdssamtal är det du själv eller du och några andra tillsammans som pratar med en präst eller en diakon. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation. Kom ihåg att du alltid kan kontakta oss i Bälingebygdens församling för samtalsstöd. Våra telefonnummer hittar du nedan under ”Själavård och andlig vägledning”.

Präster och diakoner har tystnadsplikt

Vid enskild själavård och bikt har prästen absolut tystnadsplikt. Det finns inga undantag från tystnadsplikten. Även om den som samtalat med prästen vill att prästen ska föra det vidare går det inte.

Diakonen har också tystnadsplikt men till skillnad från en präst kan en diakon bli kallad till vittne i en rättegång. En diakon får också bryta tystnadsplikten när det handlar om brott. Den som har samtalat med en diakon kan själv gå med på att diakonen får lämna informationen vidare.

Själavård och andlig vägledning

Välkommen att kontakta oss präster i Bälingebygdens församling när du behöver någon att prata med. Under kvälls och nattetid går det även bra att ringa 112 och tala med jourhavande präst.

Samariterhemmets samtalsmottagning för äldre

Terapeutiska samtal för äldre post covid-19 patienter

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Jourhavande präst lyssnar och är öppen för alla som behöver en medmänniska att prata med. Den som svarar har tystnadsplikt och det som sägs stannar mellan er.

Familjerådgivningen

Hos oss finns möjlighet att samtala i en lugn miljö. Med det terapeutiska samtalet som instrument kan vi erbjuda en trygg plats för eftertanke, reflektion, dialog och terapeutisk bearbetning.

Sjukhuskyrkan

Patienter, anhöriga och personal på svenska sjukhus har alla sjukhuskyrkans stöd. Med tillgång till andaktsrum och personal kan du som drabbats av sorg eller behöver hjälp vända dig till kyrkan direkt på sjukhuset.