Foto: Kerstin Lidell/IKON

Gudstjänst

Gudstjänster ska firas regelbundet i våra kyrkor och kapell. Varje söndag är det gudstjänst kl.10 i Bälinge kyrka och kl.13 i antingen Börje, Åkerby eller Jumkils kyrka eller i Ebeneser kapell.
En söndag i månaden är det endast en gudstjänst kl.10 som firas i någon av kyrkorna eller kapellen. När det är musikgudstjänst i Bälinge kl.18 kan också en 10-gudstjänst firas i någon av de övriga kyrkorna och kapellen.

I Bälingebygdens församling vill vi vara barnmöjliggörare vilket betyder att vi vill låta barnens perspektiv och delaktighet i gudstjänstlivet få bli synliggjort. Barnen möter vi i olika grupper inom Kyrkans Barntimmar, Miniorer och Pax samt i flera olika barnkörer och dessa bjuds in regelbundet att medverka i gudstjänsterna.
När de yngsta barnen är med firar vi gudstjänst med små och stora.  När de lite större barnen är med firas mässa med små och stora. Det är en gudstjänst med hög grad av delaktighet och rörelse i rummet och som präglas av olika stationer eller platser under tiden nattvarden delas ut.

Andakt i alla barngrupper ska ske i anslutning till att barnen träffas i verksamheten.