Foto: Mats Bonnevier

Dop

Varje barn är unikt, varje människa är unik, varje dop är unikt!

Dop

Kanske är det en ny liten människa som ska döpas eller så väljer du att döpas senare i livet - än hur det är, välkommen till dop!

Här kan du boka dop...

Klicka på länken nedan så ser du våra kyrkor som vi har dop i och du kan även se vilka doptider som finns lediga:

Boka dop här

Varje barn är unikt, varje människa är unik, varje dop är unikt

Att välkomna ditt barn till familjen, vännerna och världen med ett dop är en betydelsefull handling, ett minne för livet. I dopgudstjänsten sätts barnet i centrum. Att döpa sitt barn är ett sätt att ta upp barnet i församlingens och kyrkans gemenskap. Det är samtidigt en unik handling för varje barn - varje barn är unikt, varje dop är unikt.

Döpas nu eller senare i livet

Numera  är det genom dopet som man tas upp som medlem i Svenska kyrkan och därmed den världsvida kristna gemenskapen. Alla nyfödda barn med vårdnadshavare tillhöriga församlingen får en inbjudan om att låta döpa sitt barn. Även barn till föräldrar som inte tillhör Svenska kyrkan kan döpas. Det vanligaste är att barnet är 3-6 månader när det döps, men man kan döpas senare i livet också. Om man som förälder vill vänta med dopet kan man meddela församlingen att deras barn ska tillhöra Svenska kyrkan utan dop. Även som vuxen kan man tillhöra kyrkan utan dop.

Foto: Malin Karlsson

Dopet är gratis

Ett dop kostar ingenting. Att låna våra lokaler för gemenskap efter dopet är också gratis. Ett dop behöver inte vara ett dyrt och stort arrangemang, utan en minnesvärd samvaro med nära och kära.

Så går dopet till

Det vanligaste är att dopet äger rum i en särskild dopgudstjänst, men kan också vara en del av en "vanlig" gudstjänst. Dopet äger vanligtvis rum i någon av våra kyrkor eller kapell (se nedan). Förbered er gärna med önskemål. * Vi följer Svenska kyrkans ordning för dop!

Faddrar

Ofta får barnen faddrar i samband med dopet. Att vara fadder brukar någon släkting eller vän känna som ett viktigt hedersuppdrag. En fadder finaste uppgift är att vara förbedjare för barnet och stödja det på alla sätt.

Tänk på att vara ute i god tid när du bokar ditt dop, då vissa kyrkor och tider är mer efterfrågade. Förutom Bokningskalendern så går det också bra att ringa kansliet för att boka dop 018-355001.

Dopklänning

Dopklänning finns att låna i församlingen.

Dopminne och ett dopljus

Prästen kommer att lämna ett dopminne, en bekräftelse på att ditt barn nu är döpt i församlingen. Dopljuset tänds i anslutning till dopet och överlämnas till föräldrarna eller en fadder. Dopljuset är en symbol för Guds ljus som besegrade mörkret. Dopljuset är ett ljus att användas exemelvis i samband med årsdagen av dopet. När dopljuset börjar ta slut är du varmt välkommen till kansliet och hämta ett nytt. Du kommer även att bjudas in till en dopfest där det kommar att bjudas på saft och tårta.

Ring eller maila oss

Det finns mycket mer att berätta. Vill du döpa ditt barn i hemmet, på en annan speciell plats eller kanske i en redan befintlig gudstjänst, tag då kontakt med oss på kanliet. Vi vill hjälpa dig att välkomna ditt barn på bästa sätt och ge er ett minne för livet. Om du senare i livet vill bli döpt ordnar vi givetvis detta.

Frågor och bokningar ring 018-355001.

Du kan även maila dina frågor och funderingar balingebygdens.forsamling@svenskakyrkan.se

Vill ni titta på lediga tider eller boka dop på nätet, klicka här: Bokningskalendern

Välkommen till dop!

Mer om dop, dopfaddrar och tips. https://www.svenskakyrkan.se/dop