Nu är kyrkan invigd!

Söndagen den 18 mars invigdes under högtidliga former den Skandinaviska kyrkan i Ayia Napa. Invigningen förrättades av Utlandskyrkans egen Biskop Sven-Bernhard Fast, kyrkoherde Björn Rydberg och kyrkoherde Terje Raddum.

Norska kyrkan i Utlandet representerades av utlandschef Asbjörn Vilkensen.  Inbjudna gäster var bland annat Metropoliten Vasilios, den anglikanske biskopen över Cypern och Gulfen, Michael Lewis, Sveriges ambassadör Klas Gierow och ambassadsekreterare Veslemöy Talgö från Norska ambassaden i Aten. Ordförande i Norska klubben och Svenska föreningen var också representerade. Kyrkan var fylld till sista plats. Kören ”Northern Light” sjöng, Solveig Aksnes spelade till psalmerna och Lars Risberg spelade postludiet  på nyckelharpa tillsamman med Gerd och Terje Raddum på piano respektive flöjt.

Visby domkyrkoförsamling, som är vänförsamling med församlingen  med Ayia Napa, samarbetar bland annat kring kyrkans nattvandrare. Många svenska och norska ungdomar reser på semester till Ayia Napa där nattlivet är en tuff miljö med mycket alkohol och bråk. Under sex veckor finns Nattvandrarna på plats vid "Kyrkbänken mellan" kl 23.00 - 03.00, där vatten serveras på temat "varannan vatten". Kyrkans nattvandrare är oerhört uppskattade, både bland ungdomarna själva, föräldrar på hemmaplan, vakter och krogpersonal och inte minst kommunledningen i Ayia Napa och borgmästaren själv, Mr. Tsokkos, som i november 2011 gav Svenska kyrkan i Aiya Napa en hedersbetygelse för dess viktiga roll i kommunen. Kollekten som togs upp i samband med gudstjänsten och som tillfaller sommarens ”Nattvandring” uppgick till 850 euro! Ett stort tack.

Vänförsamling med Visby

Gudstjänsten leddes av biskop Sven-Bernhard Fast, kyrkoherde Björn Rydberg, diakon Ulla Handell Rydberg och den norske prästen Terje Raddum. Vid pianot satt kantor, tillika assistenten, Solveig Aksnes. Den skandinaviska kören ”Northern Light”, under ledning av Göran Svensson, medverkade. Högtiden avslutades i sann och god ekumenisk anda med att Biskop Sven Bernhard bad de övriga två biskoparna, Metropoliten Vasilios och Biskop Lewis, att var och en för sig och tillsammans med Biskop Sven-Bernhard nedkalla Guds välsignelse över församlingen.

Biskop Sven-Bernhard Fast

Många gäster var inbjudna till festligheterna och efter att lokalen tömts på bord och andra möbler lyckades man få in 180 personer i kyrkan och det var ändå inte alla som kunde komma in - många fick vända. Sveriges ambassadör Klas Gierow och Ayia Napas borgmästare Mr. Tsokkos var närvarande, liksom flera ekumeniska vänner, däribland den anglikanske biskopen M. Lewis, Metropoliten Vasilios och den lokale prästen Konstantinos. Chefen för norska utlandskyrkan Asbjörn Vilkensen och svenska prästen i Aten, Gunnar Lidén med fru Kicki var också på plats liksom representanter för den finska utlandskyrkan.

Invigning av kyrkan

<CS_Control Src="Admin/Sve/Moduler/Binärfiler/Användarkontroller/Visa bild med info.ascx" TagName="Bild" TagPrefix="Svk" ToolBoxData=""></CS_Control>