Nattvandring

Ur ”Allt om resor” nr 4. 2013 kan vi läsa följande: ”Medelhavets tredje största ö har en stor fördel kontra konkurrenterna: här varar sommaren allra längst. På öns fina sandstränder runt Agia Napa kan badlivet pågå en bra bit ända in i november. Bland annat därför är Cypern en magnet för många äldre nordbor som vill fly våra hårda vintrar. Över tiotusen skandinaver övervintrar årligen på ön”.

Nu märks tydligt att en ny kategori turister har kommit till Ayia Napa. ”Långliggarna” har lämnat för den här säsongen och korttidsturisterna kommer i stora skaror. De flesta av Ayia Napas ca 150 hotell har öppnat, varav flera är nyrenoverade. Tavernor och restauranger börjar fyllas av gäster och på badstränderna lapar soltörstiga nordbor sol från en alltid klarblå himmel!
Partyområdet inne i centrala Ayia Napa har också öppnat för att ta emot alla de tusentals ungdomar, som kommit för att, förutom bada och sola, även festa natten lång. Kyrkan finns på plats mitt i partyområdet under åtta veckor även denna sommar. Volontärer från Sverige och Norge möter ungdomarna vid ”Kyrkbänken” mellan 23.00 – 03.00, till stöd för kropp och själ. Närvaron är mycket uppskattad av framförallt ungdomarna, men även av föräldrar, polis och kommun.
Nytt för i sommar är att volontärer finns på plats även sista veckan i maj och första veckan i juni. Under den perioden kommer många svenska gymnasieklasser till Ayia Napa för att fira ”Sista veckan med klassen”, innan det är dags för studentexamen och klassen skingras.
Kyrkan slogan är ”Drick varannan vatten”. Tusentals liter vatten kommer att delas ut under varma och fuktiga nätter till ca 13 000 ungdomar. Kyrkans närvaro mitt i verkligheten är både uppskattad och nödvändig!

Björn Rydberg
Kyrkoherde