Ljusbärare
Foto: Kristina Johansson /IKON

Gudstjänst

Gudstjänsten är en plats för vårt gemensamma möte med Gud. Kyrkans gudstjänst präglas både av sin långa 1000-åriga tradition och av förnyelse och nya former. Gudstjänsten är en plats för gemenskap, Gudsnärvaro, mångfald och växande.

Gemensamt för alla gudstjänster är att vi kommer varandra mänskligt nära, samtidigt som vi står inför och blir delaktiga av ett stort mysterium. Vi, vanliga människor, sätts in i ett sammanhang där rum och tid inte har några gränser.

När sång och musik bär våra känslor upp i kyrkvalvet, när de heliga orden berör oss på djupet, när den enkla måltiden i form av bröd och vin delas och blickar och leenden möts – då händer det nåt.

I Åtvids församling firar vi gudstjänst i alla våra kyrkor.

Även på vardagarna samlas vi till bön och mässa.

I andaktsrummet i Åtvids församlingsgård firas
middagsbön på onsdagar kl 12.00, i anslutning till Sopplunchen.

Torsdagsmässan  kl 08.30 och söndagsmässan kl 11.00 firas i Åtvids Gamla kyrka.

Åtvids Gamla kyrka är öppen dagligen
måndag-fredag kl. 9-16 och lördag-söndag kl. 10-16,
för möjlighet att tända ett ljus eller bara sitta ner en stund.

Välkommen!

Kalender

Klicka på kalenderikonen uppe i högra hörnet eller på den vinröda fliken "Det händer i kyrkan" här till höger, för att se alla våra gudstjänster och aktiviteter.