Bredvid stigen i skogen sitter en pinne med markeringen för pilgrimsled.
Foto: Torsten Bundsen /Ikon

Ledens sträckning

Pilgrimsleden genom västra Värmland sträcker sig över ett naturskönt område i Säffle, Arvika och Eda kommuner.

Pilgrimsleden börjar vid kyrkoruinen på Lurö. Via båt tar man sig sedan till fastlandet, närmare bestämt till Ekenäs på Värmlandsnäs.

Leden passerar sedan de kyrkorna Eskilsäter, Millesvik, Ölserud, Botilsäter och By för att sedan komma till Säffle.

Nästa anhalt är Kila kyrka som ligger strax intill leden som sedan fortsätter längs med sjön Summelns södra sida för att sedan vika av mot norr, passera i närheten av von Echstedtska gården och fortsätta mot Gillberga församling.

Vi hamnar i norra utkanten av Värmlands Nysäter där man kan göra en avstickare till vikingabyn om man så vill. På kringelkrokiga vägar når vi så småningom Gillberga kyrka och fortsätter norrut mot Stömne. Framme där tar vi gamla landsvägen, den s.k. Rasta-vägen, över skogen till Sölje, och vidare mot Gladisvall och Glava hembygdsgård.

Nästa anhalt blir Glava kyrka där vi svänger västerut, och följer sedan Älgsjöns östra strand och fram till Älgå kyrka.

Vi fortsätter norrut mot Sulvik och Torgers källa. Där hakar vi på den gamla banvallen som tar oss fram till Koppom och den gamla kyrkplatsen vid Stommen. Järnskogs kyrka ligger bit från leden.

Banvallen tar oss sedan vidare längs Vadjungens och Björkelångens östra sida till Skillingmarks kyrka. Sista etappen blir från Skillingsfors via gamla kyrkplatsen Klevan upp till Högsäter där vi lämnar över till våra norska vänner.

En vandringskäpp med blått handtag ligger på marken på en utvikt karta.

Material att ladda hem

Nyheter och material som kan laddas hem till din dator.