Triumfkrucifixet i Annedalskyrkan
Foto: Annika Persson

Våra kyrkor

Annedals församling rymmer två kyrkor. Annedalskyrkan från 1910 ligger i backen upp mot Sahlgrenska sjukhuset, och Guldhedskyrkan som byggdes 1966 är belägen mitt emot Dr Fries torg. Vi firar gudstjänst varje söndag och andakt flera gånger i veckan. I Annedals församling finns också Sjukhuskyrkan på Sahlgrenska.

Vi är en öppen församling som tar ställning i viktiga frågor. Genom gudstjänster och olika slags verksamhet i Annedalskyrkan och Guldhedskyrkan vill vi bidra till att skapa mötesplatser för mötet mellan Gud och människa, människa med människa och människa med sig själv. Församlingen är miljödiplomerad steg tre och resursförsamling för Verksamheten Stella i Guldhedskyrkan. Välkommen!

Om Annedalskyrkan

Annedalskyrkan är en stor och vacker kyrka. Här firas temagudstjänster, hålls små och stora konserter och evenemang Skolklasser kommer till kyrkan för sommar- och julavslutning. Annedalskyrkan ligger vid Linnéplatsen med adressen Albin Holms backe 10.

Om Guldhedskyrkan

Guldhedskyrkan är centralt belägen i Guldheden. Adressen är Guldhedens kyrkbacke 2. Kyrkan har en vacker kyrksal som välkomnar till andakt och gudstjänst.

Närbild på blommande påskliljor i solsken.

Sjukhuskyrkan Sahlgrenska

Sjukhuskyrkan är ekumenisk. Vi finns för patienter, närstående, personal och vårdstuderande oavsett tro. Telefon 031 - 342 19 18 eller via sjukhusets växel 031 - 342 10 00. Adress: Blå stråket 5. Vi nås säkrast vardagar 9-11. Vårdpersonal når oss under beredskapstid via sjukhusets växel. Om du inte har möjlighet att komma till oss, kan vi komma till dig, där du är på sjukhuset.