Livskvalité

Ljus.

ETT LJUS – ETT LIV
SUICIDPREVENTIVA DAGEN 2024

Tisdag 10 september, på den internationella suicidpreventiva dagen, samlas vi på Stortorget från kl. 18.00 för att tända ljus och minnas de vi saknar, därefter samlas vi till ljusgudstjänst kl. 19.30 i Ängelholms kyrka.

Både på torget och i kyrkan kommer du att möta människor med egen erfarenhet av suicid som delar sina berättelser och olika organisationer som arbetar med suicidprevention.

År 2023 tog 1617 personer sitt liv här i Sverige. För varje individ som tar sitt liv, är det tjugo eller fler som gör ett självmordsförsök. Den känslomässiga inverkan för familj och vänner efter ett suicid eller suicidförsök av en nära anhörig kan bestå under många år.

Att en människa kan må så fruktansvärt dåligt, känna sig så oälskad eller värdelös att han eller hon inte ser någon annan utväg än att ta sitt liv är inget annat än en tragedi. Därför samlas vi, minns, delar sorgen och saknaden med varandra samtidigt som vi uppmärksammar det suicidförebyggande arbetet här i Ängelholm.

Varmt välkommen att delta i kvällen, alla goda krafter behövs i kampen mot suicid.

Ingen anmälan. Välkommen till denna kväll!

I samarbete med Ängelholms kommun.

Ett par som står framför en bro.

ATT LEVA VIDARE I HOPPET

Tisdag 15 oktober 18.30 på Åvalla församlingsgård

Marcus och Cecilia Gadd drabbades av det värsta som kan hända för föräldrar när de inom 1 1/2 år förlorade två av sina barn. Tragedin krossade deras liv, och orden räcker inte för att beskriva deras sorg och förlust. Men mitt i allt mörker fann de en inre styrka och ett nytt hopp om att leva vidare. Genom denna resa insåg de vikten av den "mjuka vården" och kände en stark önskan att hjälpa andra barn och deras familjer i svåra situationer.

Genom Wilmastiftelsen beslutade Marcus och Cecilia att sprida omtanke, värme och glädje för att skapa glädje för familjer med sjuka barn.

Vi äter en måltid tillsammans. Kostnad 120 kr/person. Anmälan till kvällen på tel. 0431-43 75 00 mellan den 30/9 - 11/10 Begränsat antal platser.

Sveriges och Ukrainas flagga.

UKRAINE DIRECT – KOMMER MED HOPP!

Tisdag 19 november 18.30 på Åvalla församlingsgård

Frank Cuba med vänner från Ukraine Direct i Göteborg gästar oss denna kväll.

Vi får höra deras berättelse om sina livsviktiga bilresor från Sverige till Ukraina med olika förnödenheter. Hör om vilka problem de möter men också om glädjen de känner.

Vad får Frank att avstå semestern på stranden för att i stället köra bil till Ukraina?

Vi äter en måltid tillsammans. Kostnad 120 kr/person. Anmälan till kvällen på tel. 0431-43 75 00 mellan den 4/11 - 15/11. Begränsat antal platser.

Familj handlar inte om blodsband. Det handlar om vem som är villig att hålla din hand när du behöver det som mest.

Tomas Gunnarsson - Ur Att lyfta sig själv och andra

Varmt välkommen till Livskvalité på Åvalla församlingsgård i höst!

Om du vill ha en papperskalender finns den att hämta i alla våra församlingsgårdar, i våra kyrkor, turistbyrån, Pergamus och biblioteket. Du kan också läsa kalendern digitalt eller prenumerera via e-post. Vill du läsa kalendern digitalt, prenumerera eller läsa våra gamla kalendrar se här!

Framsida kalendern med motiv av en blomma och höstlöv.