Påsken, kyrkans största helg

Påsken är kyrkans största helg. Då firar vi att Jesus har besegrat döden och med den allt som står livet emot. Att tro på uppståndelsen är vad som utmärker en kristen tro.

Evangeliet, det glada budskapet, är budskapet om att det enskilda människolivet eller världen inte är fångad i dödens och förstörelsens liv.

Palmsöndagen
Palmsöndagen inleder veckan före påsk, den så kallade stilla veckan. På Palmsöndagen får vi höra om den händelse som också inleder adventstiden, nämligen när Jesus red in i Jerusalem på en åsna för att fira den judiska påsken med sina lärjungar och togs emot som kung av folket som jublade, viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Skärtorsdagen
Skärtorsdagen firas till minne av den kväll när Jesus för sista gången äter tillsammans med sina lärjungar, den så kallade sista måltiden, och då också instiftar nattvarden. Senare på natten grips Jesus i Getsename trädgård, efter att Judas avslöjat för de romerska soldaterna vem Jesus var.

Långfredag
Efter att Jesus gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus som fattar beslutet att han ska dömas till döden för att ha gjort anspråk på att kallas judarnas kung. Han blir dödad genom att hängas på avrättningsredskapet korset, det vi minns på långfredagen.

Påskdagens morgon
Den tredje dagen efter sin död uppstår Jesus ifrån det döda. När kvinnorna tidigt vid gryningen kommer fram till graven där Jesus låg är stenen bortrullad och graven var tom. Kristen tro är en tro på uppståndelsen. En tro om att Jesus vunnit seger över döden och med det gjort allting nytt. Påskdagen symboliserar att allt det som tynger, som stänger till våra hjärtan och därmed hindrar livet, rullas bort.

Annandag påsk

Under själva påskhelgen visar sig Jesus för lärjungarna på olika sätt och just på annandag påsk får vi höra berättelsen om hur två lärjungar är på väg bort från Jerusalem till byn Emmaus. Medan de går och samtalar om det som hänt slår någon följe med dem. De förstår inte först vem han är, men när han stannar hos dem och äter, förstår de vem han är.

Påskhelgen i Älvsby församling

Välkommen att fira påskens gudstjänster.

Påskens olika symboler

Påsken är fylld med olika symboler och traditioner. Men vad står de för egentligen?