Kvinna i vit blus ler mot kameran.
Foto: Claus Grue/WCC

Act Svenska kyrkans partner erhåller amerikanskt religionsfrihetspris

Nyhet Publicerad Ändrad

Act Svenska kyrkan är stolta och glada över att Salpy Eskidjian Weiderud tilldelas det amerikanska utrikesdepartementets religionsfrihetspris The Secretary’s Inaugural International Religous Freedom Award, som delas ut för första gången. Salpy Eskidjian Weiderud är direktör för den religiösa dialogen som är en del av fredsprocessen i Cypern. Act Svenska kyrkan är en av finansiärerna och huvudman för arbetet.

Act Svenska kyrkan har stöttat Salpy Eskidjian Weideruds arbete med religiös dialog som del av Cyperns fredsprocess (The Religious Track of the Cyprus Peace Process, RTCPP) i flera år och är en av huvudfinansiärerna. RTCPP representerar ett unikt arbete i kombinationen av att stärka religionsfrihet som del av de mänskliga rättigheterna och stödja de religiösa ledarna till mer ansvarstagande i fredsprocessen. Innan arbetet startade 2009 hade ingen kontakt förekommit mellan den muslimske och de kristna ledarna sedan 1963.

– Salpy har visat stort mod och skicklighet i sitt arbete och har i många fall lyckats göra saker som många trott var omöjligt. Det är roligt att hennes outtröttliga arbete för de mänskliga rättigheterna, fred och försoning uppmärksammas av amerikanska utrikesdepartementet. Det är otroligt välförtjänt! säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Salpy Eskidjian Weideruds anser att priset kommer i ett kritiskt läge för den cypriotiska fredsprocessen och hoppas att priset ska ge den uppmuntran och erkännande som de religiösa ledarna på Cypern behöver för att fortsätta och stärka deras samarbete.

– Jag är ödmjuk och djupt tacksam över att vara en av mottagarna av det amerikanska utrikesdepartementets Inagural International Religous Freedom Award. Som kvinnlig fredsmedlare och människorättsförespråkare som har jobbat i årtionden i en väldigt mansdominerad värld krossas nu ett glastak som jag hoppas ska inspirera och ge kraft till unga kvinnor att inte skygga undan och tro på sig själva, oavsett utmaningarna, säger Salpy Eskidjian Weiderud.

Salpy Eskidjian Weiderud har jobbat med freds- och försoningsfrågor i närmare 30 år för bland annat Act Svenska kyrkans partner Middle East Council of Churches (MECC) samt för Kyrkornas världsråd (KV).

Läs motivering till priset på amerikanska UD:s webbplats.