Foto: Anna Mohlén Lauridsen

Sunne pastorat

Välkommen till Sunne pastorat och våra fyra församlingar och kyrkogårdar belägna i Gräsmark, Sunne, Västra Ämtervik och Östra Ämtervik. Du är alltid hjärtligt välkommen!

Beställ kondoleans här

Nu kan du beställa kondoleans dygnet runt här på vår hemsida.

En manlig präst står och talar teckenspråk.

Sunne pastorat söker präst

Är du prästvigd och vill bli en del av ett pastorat där kultur och musik står i fokus? Då har vi det perfekta uppdraget för dig!

Lunchmusik i Sunne kyrka

Onsdagar 12.00. Efterföljande sopplunch.

En skylt på en dörr med texten Kyrkan öppen välkommen in.

Titta in i våra kyrkor!

Här kan du besöka våra kyrkor digitalt. Dygnet runt. Välkommen att se dig omkring!

Två personer sitter i en ring med några andra ryggen mot kameran.

Tankar inför helgen

"Mitt i natten, i en av de mest symboliskt mättade gudstjänsterna på kyrkoåret, får dopkandidaterna uppleva hur deras liv hör ihop med bibelns berättelser." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Bön är hoppets språk

Så länge människan varit människa så har hon bett till Gud. Varför ber vi? Dels därför att bönen ger oss gudsnärvaro. Därför att bön är ett sätt att koppla upp sig till den Verklighet som skapat det fantastiska universum i vilket vi rör oss och är till. Men vi ber också till Gud för att lämna över allt det tunga som vi inte kan bära själva. Allt det i vårt liv och i vårt samhälle som är halvt och som skaver. Och vi ber också för att tacka Gud för allt det fina vi fått. Att vi får finnas till. Bön får oss helt enkelt att inse att vi inte är ensamma i tillvaron. Gud finns där, och han bryr sig. Därför är bönen hoppets språk för mig. SÖREN DALEVI, biskop i Karlstads stift

Be en bön, tänd ett ljus

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus. Kanske för en närstående eller någon långt bort. Någon frisk eller någon sjuk. För dig själv eller för någon annan.