Kvinnor i en kör ses bakifrån. Man ser tegelväggar och en strålkastare.
Foto: Josefine Sjöqvist

Konserter och körer

Bach och Buxtehude. Gospel och opera. Musikal och jazz. Vi har en stor blandning av musikaliska evenemang. Upplev det breda konsert- och körutbudet i Svenska kyrkan Helsingborg.

Musik har varit ett självklart inslag i kyrkan under flera hundra år. Gregoriansk sång, orgelstycken, stora körverk och psalmer skapar en bro mellan människa och Gud.

Här hittar du våra konserter. För gospelmässor se kalendariet längre ner på sidan.

En grupp kvinnor i svarta kläder står utspridda och gör glada, sprudlande gester, lite som dans med viftande händer. I mitten står en kvinna med rött hår, stilla, hon är blickfånget.

Ladda ner vårens musikprogram

Under våren blir det en härlig blandning av körsång, gospel, pianokonserter och en hel del unga musiker som förgyller våra kyrkor med musik. Bland annat framförs verk som Stabat Mater av Pergolesi och Passio av Arvo Pärt. Det blir Beatles i GA-kyrkan, gospelgäster från USA, à cappella-fenomenet Solala och mycket mer.

Guldglimmande orgelpipor.

Nyhetsbrev om konserter

Är du intresserad av att få regelbunden information om kommande konserter i Svenska kyrkan Helsingborg?

Svante Söderqvist Trio 25/4

Torsdag 25/4, 19:00, S:ta Maria kyrka, Mariatorget. Entré: Biljetter köps via www.jazzihelsingborg.se eller Tickster. Medverkande: Svante Söderqvist, kontrabas och cello, Adam Forkelid, piano, Calle Rasmusson, trummor och slagverk. Kontrabasisten och cellisten Svante Söderqvist har under sina 20 år som professionell musiker gjort sig känd som en av landets främsta jazzbasister. Musiken vi ska få höra är i huvudsak komponerad av Söderqvist, med en tydlig melodisk och rytmisk utgångspunkt och med element utöver jazzen från både folkmusik och klassisk musik.

Trio Ardore 26/4

Fredag 26/4, 19:00, Allhelgonakyrkan, Rååvägen 99. Fri entré. Medverkande: Violeta Mönnekes, violin, Åshilld Henriksen, horn, Magnus Nilsson, fagott. Musiker från Helsingborgs symfoniorkester i den lite ovanliga konstellationen violin, horn och fagott utgör Trio Ardore som bildades 2018. Vid konserten på Råå bjuds det på både arrangemang och originalverk av bland andra Beethoven och Franz Danzi men också spännande nyskriven musik av Maria Löfberg och Wolfgang Plagge.

Men störst av allt är kärleken... 28/4

Söndag 28/4, 18:00, Gustav Adolfs kyrka, Gustav Adolfs torg. Medverkande: Helsingborgs Motettkör, Marie Nanor, dirigent. Helsingborgs Motettkör tar dig med på en kärleksfull resa genom olika genrer och kulturer och ger liv åt kärlekens uttryck i musiken. Vi färdas genom tid och rum för att fira kärlekens kraft, där musiken blir ett universellt språk som förenar oss alla.

Together 4/5

Lördag 4/5, 16:00, S:ta Anna kyrka, Johan Banérs gata 65. Fri entré. Medverkande: S:ta Anna Gospel med musiker, Boel Videke, körledare. Tillsammans – för fred i världen, för gemenskap och hjälp till alla dem som behöver vår hjälp, över hela jorden. Tillsammans hjälps vi åt, även här hemma, ingen ska behöva vara ensam i sin kamp mot psykisk eller fysisk ohälsa. Tillsammans blir vi starka. Varmt välkomna till en konsert med sånger om gemenskap, om allt vi kan göra när vi står enade, tillsammans.

Jubilate Deo 5/5

Söndag 5/5, 17:00, S:ta Maria kyrka, Mariatorget. Fri entré. Medverkande: Gosskörer från Lunds stift. Gosskörens dag firas traditionsenligt med konsert med pompa och ståt. Stiftets gosskörer möts och bjuder på sånger från såväl den svenska som den engelska körtraditionen. Gosskörens dag har firats sen 2018 och har varje år manifesterat pojkars och unga mäns sång och antalet körer och medverkande växer för varje år.

Är kärleken 9/5

Torsdag 9/5, 13:00, S:ta Maria kyrka, Mariatorget. Fri entré. Medverkande: Damkören Salvia under ledning av Anna Cederberg-Orreteg, Karin Thulemark, sång, Kajsa Orreteg, piano. Salvia, Karin Thulemark och Kajsa Orreteg bjuder på en bukett sånger fyllda med kärlek. Salvia är en fristående kör som bildades under hösten 2010. Körens signum har blivit att sjunga ”musik som leker och läker” vilket också antyds i körens namn som är just en ört som läker och helar. Kören består av damer i alla åldrar vilket också är tanken, att blanda yngre och äldre röster för att få en bred och töjbar klang.

Baguettemusik

I Allhelgonakyrkan på Råå kan du ta en kroppslig och själslig paus och få en stunds andrum på lunchen. Slå dig ner i vårt vackra kyrkorum och njut av en halvtimmes avkopplande musik. Liten baguette, 40 kronor, kaffe och vatten ingår. Onsdagar klockan 12:15. Fri entré.

En klocka som står på tolv syns på lila bakgrund. Bredvid finns musiknoter i vitt.

Toner vid tolv - middagsbön med lunchkonsert

Udda torsdagar, kl 12:00, S:ta Maria kyrka. Kort middagsbön och konsert med varierad och spännande musik. Fri entré.

En gammaldags mikrofon i närbild. Lila bakgrund.

Gospel

I Svenska kyrkan Helsingborg finns flera gospelkörer som ger konserter och deltar i gudstjänster.

Musikbrunch

På torsdagar jämna veckor dukas det upp till brunch i S:t Olofs kyrka med musikprogram av Alma Fridolfsson med gäster. S:t Olofs kyrka, jämna torsdagar, 12:00. Kostnad: 50 kronor för brunch och musik.

Sångerska i förgrunden sjunger gospel. Kör syns i bakgrunden. I bakgrunden syns också höga valv i rött tegel. Medeltida kyrka.

Vill du sjunga i kör?

Stora klassiska körverk av Bach ? Svängig gospel? Eller intim kammarmusik? Oavsett vad du vill sjunga så tror vi att du kan hitta en kör som passar dig i Svenska kyrkan Helsingborg.

Musikundervisning

I Svenska kyrkan Helsingborg finns möjlighet till undervisning i sång, orgel och piano, notläsning och musikteori.