Tända ljus i ljusbärare
Foto: Gustaf Hellsing

Bön

Bön är ett samtal med Gud. Du kan be hur som helst och om vad som helst, med ord eller tyst i hjärtat. Det är lika mycket en bön om du ber i en kyrka, i naturen eller på bussen från skolan eller jobbet.

Går du ibland in i en kyrka för att tända ett ljus? Kanske du samtidigt formulerar din oro eller glädje över något i livet. Just det skulle kunna vara en bön till Gud. Du kan till och med be på nätet! På Svenska kyrkans bönewebb kan du skriva din egen bön, eller läsa andras böner.

Gud lyssnar på din bön

Det står i Bibeln att Gud hör vår bön och lyssnar till oss. Men om vi ber om något är det förstås inte säkert att Gud svarar på bönen så som vi förväntar oss. Ibland ser man inte svar förrän långt efteråt. Ibland är det inte svaret som är det viktiga utan att ha närmat sig Gud.

Du kan be med orden tack, hjälp och förlåt

Om du har svårt att formulera en bön, kan du ta hjälp av de tre orden tack, hjälp och förlåt. De flesta har ju något att tacka för, något som vi känner att vi behöver hjälp och stöd i, och något vi ångrar att vi har sagt eller gjort mot en annan människa.

Tänd ljus och be tillsammans med andra

Om du vill be tillsammans med andra, till exempel med barn, kan du ta hjälp av en bönbok.

Många tycker också om att tända ett ljus och be. Var och en kan tända ett ljus och högt nämna namnet på en person som behöver stöd och kraft, någon man längtar efter eller någon som är sjuk, något man är tacksam för som har hänt under dagen, något som man är glad för, eller något som gick fel.

Någon annan kan be för dig

När livet är jobbigt kan din bön ge hjälp och kraft från Gud. Men ibland underlättar det om någon annan vill formulera bönen. Om du vill kan du kontakta din församling och be att få träffa en präst eller diakon som kan lyssna på dina bekymmer och be för dig.

Många människor ber regelbundet

Att be regelbundet är en hjälp för många människor i deras vardag. En morgonbön då man ber för dagen och att Gud ska finnas med i det man har framför sig. Eller en aftonbön där man summerar dagen, tackar Gud, ber om förlåtelse och ber om vila inför natten som kommer.

Det finns en tradition att ”be efter tidegärden”. Tidegärden har sitt ursprung i den judiska traditionen och innebär ett regelbundet böneliv under dagen. Det innebär en morgonbön, en middagsbön, en kvällsbön och en sen aftonbön. Bönerna har en fast form, med en psalm, läsning ur Psaltaren, en bibeltext, förbön, Herrens bön (Vår fader, tidigare Fader vår) och Välsignelsen.

Traditionen finns främst i den katolska kyrkan men på sina håll också i Svenska kyrkan.

Du kan delta i en bönegrupp

I många församlingar finns bönegrupper. Deltagarna träffas regelbundet och samtalar och ber om det som känns viktigt. Det kan kännas fint att dela hjärtats samtal med Gud också med sina medmänniskor och bära fram sina bekymmer och glädjeämnen i ljuset! Hitta din församling för att delta i en bönegrupp nära dig.

Be en bön, tänd ett ljus

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus. Kanske för en närstående eller någon långt bort. Någon frisk eller någon sjuk. För dig själv eller för någon annan.

Bönepodden

Slappna av och ta en paus i stressen runt omkring dig. Lyssna till Bönepodden och få tid för dig själv och din egen reflektion. Avsnittens innehåll kopplas oftast till veckans tema som finns i våra gudstjänster. Du behöver inte ha någon förkunskap för att lyssna till podden, men den kan ge en extra dimension om du till exempel besöker en helggudstjänst.

Någons knäppta händer vilar på ett bord.

Vår Fader

Jesus lärde oss att be den bön som kallas Vår Fader. Många kallar den också för Herrens bön eller Fader vår. Det är en bön som vi kan instämma i tillsammans med alla kristna i hela världen.

En ensam mås flyger över havet.

Böner om sorg

Kristna tror Gud finns med oss i livets alla stunder. Så prova att prata med Gud i din sorg.