Erik Lysén svarar Erik Helmerson efter hans ledare i DN 2015-01-15

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan tar inte ordentligt avstånd från förföljelsen av kristna i världen, skriver Erik Helmerson i en ledare i DN. Helmersson måste ha missat kyrkomötets beslut om extra resurser till arbetet i Mellanöstern och vår uppmaning i SvD att stå upp för förföljda religiösa, replikerar Erik Lysén, internationell chef för Svenska kyrkan.

Det är bara några exempel på vad Svenska kyrkan gör för förföljda kristna och andra minoriteter. Kristna är svårt utsatta på många platser.

På andra håll är det muslimer eller andra religiösa grupper som förföljs. Huvudproblemet är intolerans mot troende människor. I Svenska kyrkans långsiktiga arbete arbetar vi inkluderande med partners för uppbyggnad av civilsamhällen och människors rättigheter - utan att diskriminera. Vi försöker också synliggöra och påverka genom att bland annat skriva debattartiklar, göra uttalanden, genom böner och att samtala med beslutsfattare.

I det humanitära arbetet finns inga begränsningar i form av religion, ålder, kön eller etnicitet. Hjälpen ska gå till de mest utsatta.

Enligt en ledare i Dagens Nyheter den 15 januari 2015 höjer inte Svenska kyrkan rösten mot förföljelsen av kristna. Vi tror mer på dialog än på att skrika högt. Samtidigt har vi "höjt rösten" vid flera tillfällen bara under det senaste kvartalet.

I slutet av augusti i fjol uppmanade vi, i en debattartikel i Svenska Dagbladet, svenska politiker och migrationsmyndigheter att stå upp för förföljda religiösa minoriteters rätt och möjlighet att söka en fristad i Europa, även i Sverige.

Några dagar senare tog Sveriges interreligiösa råd, som representerar åtta religioner och är initierat av Svenska kyrkan, skarpt avstånd från förföljelsen av kristna, muslimska och andra religiösa minoriteter i Irak.

”Det behövs omedelbar handling och en gemensam insats över alla religiösa gränser, oavsett religiös tillhörighet”, skrev rådet.

I november samlades svensk kristenhet i bön för Irak och Syrien i Storkyrkan i Stockholm. Samma månad beslutade kyrkomötet om extra resurser för arbetet i Mellanöstern. Detta efter att kyrkomötet konstaterat att det utspelar sig en humanitär katastrof  i området. Miljoner människor befinner sig på flykt från inbördeskriget i Syrien och från den Islamiska statens (IS) brutala framfart i Irak och Syrien.

"Läget är så alarmerande att det krävs extraordinära insatser från FN och dess medlemsstater för att skydda människors liv, välbefinnande och religionsfrihet i Mellanöstern", skrev kyrkomötet.

Sedan dess har ett underlag för att utöka arbetet i Mellanöstern tagits fram. Ärendet kommer att hamna på kyrkostyrelsens bord och intentionen är att öka insatserna - både ekonomiskt och humanitärt - i området.

DN:s ledare utgår från organisationen Open ­Doors årliga lista över religionsfrihet. Självklart belyser Open Door en mycket allvarlig förföljelse av kristna.

Men tillförlitlig statistik över antalet kristna i delar av världen lyser med sin frånvaro, kristenheten har inte alltid en tradition av att bokföra medlemmar enligt västerländskt föreningssystem med individberäkning.

Bland annat skiljer sig Open Doors siffror mot siffrorna i Pew Research Centers Forum för religion och offentligt liv, som räknar på antalet kristna i världen. Det medför att all liknande statistik får tas med en nypa salt.

I ledaren påpekas att Svenska kyrkan inte har kommenterat Open Doors rapport, men däremot hittar man information på vår webbplats om att 15 filmer tävlar om Svenska kyrkans Angelospris vid filmfestivalen i Göteborg.

I påpekandet blandas äpplen och päron i en märklig tombola. Svenska kyrkan har resurser till att driva flera frågor samtidigt. Mest troligt vill Helmerson visa att det är svårt att hitta artiklar om utsatta och förföljda religiösa människor på Svenska kyrkans webbplats. Därför bifogas följande direktlänkar:

Kyrkomötets beslut och uttalande med anledning av utvecklingen i Mellanöstern >>

Debattartikel om kristna och andra religiösa minoriteters situation i norra Irak >>

Sveriges interreligiösa råd kräver insats över religionsgränser mot våldet i Irak >>

Sveriges kristenhet samlades i bön för Irak och Syrien >>

Erik Lysén, internationell chef för Svenska kyrkan