Ekumenisk demonstration till stöd för utsatta kristna

Nyhet Publicerad Ändrad

Söndag den 10 augusti klockan 14.00 ordnar Syrisk-ortodoxa kyrkan, tillsammans med andra kyrkor och organisationer, en demonstration på Medborgarplatsen i Stockholm till stöd för utsatta och förföljda kristna i Irak och Syrien.

Situationen för kristna i Irak och Syrien är just nu mycket allvarlig. De utsätts för våld och övergrepp, förföljelse och religiöst betingad etnisk rensning. Mosul, en stad som en gång i tiden haft en kristen majoritetspopulation har nu tömts på kristna.

Nu ordnar ”Kommittén för Mellanösterns Kristna” en demonstration till stöd för de utsatta. Kommitén bildades på initiativ av en grupp kyrkor med direkt anknytning till bland annat Irak och Syrien. Demonstrationen stöds även av många organisationer och av Sveriges Kristna Råd där Svenska kyrkan är medlem.

Datum och tid: Söndag den 10:e augusti 2014 kl. 14:00
Plats: Medborgarplatsen, Södermalm - Stockholm

Demonstrationen har följande mål/krav:

• En skyddad autonomi – Safe Haven
  • Flyktingstatus för kristna i Irak/Syrien
  • Bevara helgedomar - kulturella som religiösa platser
  • Ekonomiskt stöd för de drabbade i Irak från landets regering

Att vifta/höja fanor med etniska symboler är inte tillåtet under demonstrationen för att skapa en enighet kring budskapen. Det är dock tillåtet att bära en etnisk fana på exempelvis axlar.

Det som sammanför oss är de kristnas situation i Mellanöstern. Visa upp ert stöd med den arabiska bokstaven ”N” som kristna ofrivilligt har beklätts med. نﻥ = N = Nasaré = Kristen (härleds till Jesus som kom från Nasaret).

Läs mer på Sveriges Kristna Råds webbplats>>