Hjälp på väg till kristna i Irak

Nyhet Publicerad Ändrad

De senaste veckorna har rapporter kommit om en snabbt eskalerande katastrofal situation för kristna i Irak. Särskilt i norra Irak kring staden Mosul utsätts de för systematisk förföljelse och religiöst betingad etnisk rensning av den extremistiska Islamiska Staten, IS. " Läget är oerhört allvarligt. Svenska kyrkan samordnar nu humanitära insatser via Kyrkornas Världsråd och ACT-alliansen för att både hjälpa flyende kristna och andra utsatta minoritetsgrupper”. Det säger Eva Brunne, biskop och ledamot i Svenska kyrkans internationella råd.

Kristna tvingas fly från sina hem och egendomar för att söka skydd i närliggande områden, som inte kontrolleras av Islamiska Staten, IS.

Skarpa fördömanden och uttalanden har avgetts från FN:s Säkerhetsråd, Påven Fransiskus,  Kyrkornas Världsråd och Svenska kyrkan. Mellanösterns Kristna Råd (Middle East Council of Churches, MECC) har i ett uttalande den 21 juli vädjat till det internationella samfundet och andra organisationer att ta djärva initiativ för att stoppa attackerna på de kristna i Irak.

- Läget är oerhört allvarligt. Svenska kyrkan samordnar nu humanitära insatser via Kyrkornas Världsråd och ACT-alliansen för att både hjälpa flyende kristna och andra utsatta minoritetsgrupper. Det handlar också om att sätta tryck mot politiska ledare i Irak och i vår del av världen för att stoppa den etniska fördrivning som IS nu genomför, säger Eva Brunne.

Insatser för drabbade förbereds
Svenska kyrkan har sedan länge en stark relation till Lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga Landet. Samarbetet med övriga kyrkor sker genom just Mellanösterns kristna råd, MECC, som arbetar långsiktigt för fred och utveckling i området.

Svenska kyrkan arbetar även med humanitära insatser genom ACT- alliansen för att stödja människor på flykt. Just nu förbereds insatser för cirka 60 000 drabbade i Irak. Insatserna består till att börja med av det mest nödvändiga som mat, hygienutrustning, köksmateriel, sovmattor med mera. Samtidigt förbereder Svenska kyrkan för en insamlingkampanj som ska resultera i ytterligare stöd.

- Jag vill också uppmana församlingarna i Svenska kyrkan att under sommarens gudstjänster i förbön lyfta fram de människor som nu drabbas oerhört hårt av händelsutvecklingen i Irak, säger Eva Brunne.