Prenumerera via RSS

Kommentar: Mycket positivt i nya strategin för Myanmar

Publicerad

Regeringen har beslutat om en strategi för Sveriges utvecklingssamarbete med Myanmar för åren 2024–2026. Act Svenska kyrkan välkomnar bland annat att man lyfter samverkan mellan utvecklingssamarbete och humanitära insatser samt tydligheten om utsattheten för religiösa minoriteter.

Bombningar och utebliven cancervård

Publicerad

Lokaler som bombas, cancerpatienter som blir utan vård. Undernärda barn som inte kan nås av nödhjälpen. Familjer och släktingar som dör i bombanfall. Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar om en akut humanitär situation i främst Gaza och svåra förutsättningar för anställda.

Din röst är viktig för stödet till civilsamhället

Publicerad

Den 29 februari fick biståndsmyndigheten Sida i uppdrag av UD att utreda om myndigheten kan ta över den förmedling av stöd till civilsamhällesorganisationer i andra länder som idag sker via svenska organisationer. En förändring som skulle ha stor påverkan på Act Svenska kyrkans partner.

Rabatterade biljetter till MR-dagarna

Publicerad

Nu släpps biljetterna till Mänskliga Rättighetsdagarna (MR-dagarna) med upp till 25 % rabatt! Den 14-15 november 2024 äger arrangemanget rum i Sara kulturhus, Skellefteå. Svenska kyrkan en av huvudarrangörerna.