Oroande utveckling i Mellanöstern

Coronapandemin och klimatförändringarna hade redan orsakat en svår situation i bland annat Mellanöstern. Kriget i Ukraina förvärrar nu läget för många människor som lever i utsatthet. Act Svenska kyrkan flaggar för att alla humanitära kriser behöver uppmärksamhet och stöd.

Risk för ett instabilare läge i Mellanöstern

Situationen i importberoende länder som Egypten, Libanon, Syrien, Jemen och Tunisien förvärras snabbt av den pågående utvecklingen i världen.

Konflikten i Syrien har pågått i över elva år. Under konflikten, i svallvågorna av coronapandemin samt på grund av effekterna av den ekonomiska krisen i Libanon har tillgången till mat minskat och matpriserna ökat kraftigt. Redan innan kriget i Ukraina hade priserna ökat med 86 procent jämfört med föregående år. Kriget i Ukraina har ökat matpriserna med ytterligare 67 procent. En torrperiod under 2021 resulterade dessutom i att landets inhemska veteproduktion minskade med mer än 60 procent jämfört med 2020. Allt detta kombinerat med att bränsle- och matleveranser som nu stoppas på grund av kriget i Ukraina har gjort så att den syriska ekonomin hamnat i fritt fall.

Fyra allvarliga kriser på två år för Libanon

I Libanon står befolkningen inför den värsta ekonomiska krisen någonsin med stora problem att säkra tillgången på mat. Landet har drabbats av fyra kriser på två år med finanskrisen som inleddes 2019, coronapandemin, explosionen i Beirut och nu kriget i Ukraina.

Libanon är väldigt beroende av import. Nästan allt utsäde importeras och cirka 80 procent av landets vete kommer från Ryssland eller Ukraina. Tillgängliga lagringslokaler för utsäde finns inte heller nu för att bygga upp landets matlager då många förstördes i hamnexplosionen i augusti 2020. Allt detta har gjort att priserna på mat har skenat i höjden. Människor i regionen är rädda att dö av hunger när tillgången på mat minskar. Familjer tvingas till desperata åtgärder som att ta sina barn ur skolan för att försöka hitta försörjning, gifta bort sina barn för att ha råd med mat och även fly med hela sin familj över Medelhavet till Europa.

FN varnar för situationen i Afghanistan

Situationen i Afghanistan är också mycket allvarlig. Den svåra ekonomiska situationen, höga arbetslösheten, torkan, coronapandemin och kvinnors begränsningar att röra sig fritt i samhället har ökat fattigdomen radikalt.

I mars varnade FN:s generalsekreterare Antonio Guterres för att människor i Afghanistan tvingas till att sälja sina barn och sina kroppsdelar för att ha mat till sina familjer. Trots detta uppfylldes bara hälften av FN:s önskemål då inte tillräckliga medel kom in till de humanitära insatserna.

Kriserna i Mellanöstern har bara blivit värre sedan kriget i Ukraina inleddes och många organisationer rapporterar att de har svårare än någonsin att räcka till för att möta alla behoven hos människorna som lever i utsatthet.

Act Svenska kyrkan stödjer människor som lever i utsatthet

Situationen i Mellanöstern kräver både akuta humanitära insatser och långsiktigt arbete där människors egen motståndskraft byggs upp igen.

Tillsammans med lokala partner arbetar Act Svenska kyrkan för att lindra den akuta nöden samtidigt som människor får stöd att bearbeta sina trauman och bygga upp sina liv igen. Med bland annat psykosocialt stöd till drabbade barn, ungdomar och vårdnadshavare tas de första stegen mot en mer hållbar framtid. Ett exempel är de säkra fritidshem med olika aktiviteter i en trygg miljö där stressen som krissituationerna har orsakat kan börja bearbetas.

Act Svenska kyrkans arbete bidrar även med ekonomiskt stöd och sjukvårdsinsatser för bland annat kvinnoledda hushåll och till personer med funktionsnedsättningar. Din gåva gör skillnad. Swisha till 900 1223.

Hjälparbetare delar ut vatten

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Kriget i Ukraina har global påverkan. Det är en ohygglig situation för de som tvingas fly från sina hem. Följdeffekter i andra länder är många och allvarliga. Tack vare gåvor fortsätter arbetet med att motverka krigets effekter, i Ukraina och resten av världen.

Kor vaktas på en torr betesmark.

Alla har rätt till ett värdigt liv

Vi lever under samma himmel, och delar alla rätten till ett tryggt och värdigt liv. Ändå ökar fattigdom, utsatthet och hunger i världen. Pågående kriser i världen förvärrar dessutom situationen för människor som redan lever i utsatthet.

En person står framför Sveriges flagga och EU-flaggan hållandes en text

Sveriges biståndspolitik

Sveriges biståndspolitik spelar roll för världen. Act Svenska kyrkan arbetar för att biståndet ska bli så bra som möjligt för de som ska gynnas av biståndet: människor som lever i fattigdom och förtryck.